شناخت عطرها

تفاوت عطر و ادکلن چیست؟ 1401

تفاوت عطر و ادکلن

تفاوت عطر و ادکلن موضوع بسیار مهمی در شناخت عطرها و انتخاب آنهاست . اصطلاح عطر شما را یاد اسانس های بازاری و گرمی می اندازد و  کلمه ی ادکلن نیز شما را یاد عطرهای شیشه ای پلمپ اورجینال می اندازد ، اما کدام اصطلاح را باید به کار برید ؟

عطرهای اورجینال دارای غلظت های مختلفی هستند که هر کدام با یک عنوان نام گذاری شدند .

در این مقاله به شناخت این غلظت ها و تفاوت عطر و ادکلن میپردازیم .

تفاوت عطر و ادکلن

غلظت های مختلف عطرها

غلظت های مختلف در عطر ( تفاوت عطر و ادکلن ) :

  • پرفیوم (Perfume)

    پرفیوم‌ها از ۲۰ الی ۴۰ درصد اسانس خالص تشکیل شدند . پرفیوم‌ها بالاترین میزان غلظت اسانس خالص را داشته و بیشترین ماندگاری را نیز ارائه می‌دهند، معمولا عطرهایی که از نوع پرفیوم هستند ماندگاری ۶ الی ۸ ساعت دارند ( که در واقع بالاترین ماندگاری به نسبت عوامل مختلف به حساب میاید ) و البته قیمت بالاتری نیز دارند.

 

  • ادوپرفیوم ( Eau de parfum )

     ادوپرفیوم‌ها از نظر میزان غلظت اسانس خالص در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. معمولا در این عطر ۱۵ الی ۲۰ درصد اسانس خالص استفاده می شود ، در زمینه ماندگاری بو، می‌توان بازه ۴ تا ۵ ساعته را برای آنها در نظر گرفت.

ادوپرفیوم‌ها تقریبا ماندگاری و پخش بوی بالا و رضایت بخش پرفیوم را داردو همزمان ملایمت و سبک مناسبی را نیز به همراه دارد و رایج ترین غلظتی که عطرها دارند بخصوص عطر های زنانه ، همین ادوپرفیوم ها هستند .

 

  • ادوتویلت ( Eau de toilet )

    بر روی شیشه این نوع از عطرها معمولا عبارت EDT را می‌توان مشاهده کرد . در تولید ادوتویلت‌ها از ۵ الی ۱۵ درصد اسانس خالص استفاده می‌شود . در شرایط نرمال ماندگاری ۴ ساعته را می‌توان از این نوع محصولات انتظار داشت .

که البته تا حد زیادی به نوع رایحه و طبع عطر (گرم، ملایم یا خنک) و عوامل بسیار زیاد دیگری بستگی خواهد داشت . در این نوع از محصولات، معمولا بر روی ترکیبات نت‌های ابتدایی تمرکز کردند . معمولا در عطرهای مردانه به خصوص با طبع خنک ، این غلظت را به کار می گیرند .

 

  • ادوکلن (Eau de cologne )

    ادوکلن یا EDC نسبت به سه نوع قبلی از غلظت بسیار کمتر اسانس‌های خالص برخوردار بوده است و در واقع تنها ۲ تا 4 درصد اسانس خالص در ساخت آن به کار رفته است . ماندگاری بو در این نوع محصولات معمولا حداکثر ۲ ساعت است.

تعداد قابل توجهی از محصولات مردانه از نوع ادوکلن هستند ، پس این عنوان صرفا برای غلظت عطرها به کار میرود .

 

  • اوفرش ( Eau Fraiche )

    اوفرش یا ائوفرش شباهت زیادی به ادوکلن‌ها داشته اما در تولید آنها از درصد اسانس کمتر ۱ الی ۳ درصدی استفاده می‌شود . ماندگاری بوی این نوع از عطر حداکثر ۲ ساعت خواهد بود.

برخلاف ادکلن‌ها، ترکیبات محصولات معطر از نوع اوفرش صرفا الکل و اسانس نیست؛در واقع بخش زیادی از ترکیبات اوفرش‌ها را آب تشکیل داده و به همین دلیل برای افرادی با پوست حساس ایده‌آل محسوب می‌شوند.

تفاوت عطر و ادکلن

غلظت های مختلف عطرها

پس توجه کنید که اصطلاح ادوکلن به معنی عطر با جعبه و پلمپ نیست بلکه به معنی نوع غلظت یک عطر هست

اصطلاح عطر برای همه ی انواع این محصولات به کار میرود ، این تصور اسانس بازاری ، اشتباه عمومی و قدیمی جا افتاده بین مردم میباشد ، در ضمن همه ی محصولات همه ی این غلظت ها را ندارند .

برای مثال عطری مثل لالیک لمور فقط نسخه ی ادوپرفیوم دارد و عطری مثل دیور هیپنوتیک پویزن هر دو نسخه ی ادوپرفیوم و ادوتویلت را دارد

همچنین تق هرمس نسخه ی پیورپرفیوم با غلظت بالاتر از پرفیوم ، ادوپرفیوم و ادوتویت هم دارد .

 

 

امتیاز محصول

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *